بلغارستان

رصدخانه نجومی کوپرنیک بلغارستان

رصدخانه نجومی کوپرنیک بلغارستان

یکی از جاهای دیدنی در سفر به شهر وارنا، رصدخانه نجومی کوپرنیک بلغارستان می باشد. این رصدخانه اولین رصدخانه از نوع خودش در بلغارستان است. رصدخانه مجهزی که در پارکی به نام پارک پریمورسکی شهر وارنا قرار دارد. این رصدخانه به همراه سیاره نما در سال 1968 میلادی پایه گذاری شد. از مهمترین و معروفترین تجهیزات به کار رفته در این رصدخانه نیز می توان به دو پایه چرخان به قطر 10.5 متر، رفراکتور 80/1200 میلی متری، تلسکوپ کاسگرن بزرگ با ابعاد 150/2250 میلی متری، یک برج و پاندوم فوکو و نیز سیاره نما اشاره کرد.

این رصدخانه در تمام طول سال نمایشگاه های مختلفی را برگزار می کند و شما در قالب همین نمایشگاه ها می توانید به اطلاعات خوب و آموزش های دسته اول درباره سیستم خورشیدی و کیهان و یا درباره نجوم دست یابید. و اخیرا نیز بخش های دیگری مثل سالن کامپیوتر، کتابخانه و سالن های همایش نیز به ساختمان این رصدخانه اضافه شده است. این رصدخانه از ساعت 9 صبح تا ساعت 5:30 عصر به روی بازدیدکنندگان باز بوده و آنها با صرف هزینه ای در حدودIv 4 (لوا) می توانند از این رصدخانه دیدن کنند. با ما در سایت سفیران سفر همراه شوید تا با یکی دیگر از جاذبه های توریستی شهر وارنا بلغارستان آشنا شوید.

دلیل ساخت رصدخانه نجومی کوپرنیک بلغارستان؟

پرتاب ولین ماهواره زمین به فضا، علاقه و اشتیاق شدیدی در بلغارستان ایجاد کرد و همین امر باعث شد تا بلغارها به فکر تاسیس باشگاه های فضایی بی افتند. همین علاقه نیز سبب شد تا اولین باشگه نجومی در سال 1960 در شهر وارنا پایه گذاری شود. اما این پایان ماجرا نبود و در 22- ام ماه می سال 1968 میلادی نیز اولین مجموعه نجومی بلغارستان با نام نیکلای کوپرنیک تاسیس شد. به همین دلیل نیز مجسمه یادبودی از کوپرنیک در جلوی ورودی سیاره نما وجود دارد که توسط پروفسور ال. دالچف و پی. آتاناسف ساخته شده است. در واقع این مجموعه شامل رصدخانه نجومی، سیاره نما و برجی با پاندول فوکو بود. نمایی از ساختمان رصدخانه نجومی کوپرنیک را در تصویر زیر مشاهده می کنید:

نمایی از ساختمان رصدخانه نجومی کوپرنیک

رصدخانه نجومی کوپرنیک اولین رصدخانه در بلغارستان

رصدخانه نجومی کوپرنیک Astronomical Observatory Nicolaus Copernicus یکی از جاذبه های دیدنی در شهر وارنا و اولین رصدخانه از نوع خودش در کل کشور بلغارستان محسوب می شود. این رصدخانه دارای دو پایه چرخان در طبقه سوم می باشد که در ابتداء نیز به رفراکتور 80/1200 میلی متری مجهز بوده و همچنین دارای یک تلسکوپ کاسگرن بزرگتر با ابعاد 150/2250 میلی متری می باشد. قطر این پایه در حدود 10.5 متر بوده و از طریق عرشه لکتور مدیریت می شود و از طریق آن می توان بیش از 5500 ستاره را دید.

اولین رصدخانه در بلغارستان

علاوه بر این نور های جستجو نیز وجود دارد که برای نمایش سیاره های در حال حرکت استفاده می شود. همچنین در این رصدخانه وسیله خاصی هم وجود دارد که سیستم خورشیدی را از فاصله 5 میلیارد کیلومتری نشان می دهد. جالب است بدانید که از زمان شروع به کار تا سال 1998 میلادی، از سیاره نما نیز بیش از 800000 نفر دیدن کرده اند. در برج سیاره نما نیز پاندول فوکو قرار داده شده و این ثابت می کند که زمین به دور محور خودش می چرخد.

رصدخانه نجومی کوپرنیک اولین رصدخانه در بلغارستان

هتلها و رستورانهای اطراف رصدخانه نجومی کوپرنیک بلغارستان

در مجاورت این رصدخانه امکانات رفاهی و خدماتی مختلفی مثل رستوران ها و هتل های شیک و لاکچری وجود دارد. مثلا هتل های این منطقه از شهر وارنا با امکانات مختلفی مثل پارکینگ، اینترنت رایگان، سیستم تهویه هوا، اتاق های تر و تمیز، پرسنل مهمانواز و غیره از گردشگران پذیرایی می کنند. از نزدیکترین هتل ها به این رصدخانه می توان به هتل های زیر شاره کرد:

  • هتل روزلین دیمیات وارنا
  • هتل گرافیت گالری
  • ویلا سایانا
  • هتل مدودس
  • آپارتمان تعطیلات ملودی با نمایی از دریا و غیره

و از رستوران ها و بارهای نزدیک به این رصدخانه که با انواع غذاها و نوشیدنی های خوشمزه بلغاری و بین المللی از گردشگران پذیرایی می کنند می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • کوکتیل ها و غذای مارتینی
  • رد راک
  • پیتزا و پاستای DA VINCI
  • رستوران اودایاتا
  • پیزریا آکورل و غیره

هتلها و رستورانهای اطراف رصدخانه نجومی کوپرنیک بلغارستان

شرایط بازدید از رصدخانه نجومی کوپرنیک بلغارستان

در ابتداء بایستی بدانید که رصدخانه نجومی کوپرنیک در پارک پریمورسکی شهر وارنا واقع شده است. و معمولا به جز روزهای شنبه و یکشنبه در مابقی ایام هفته از ساعت 9 صبح تا ساعت 5:30 عصر به روی گردشگران باز است. و بازدیدکنندگان نیز برای دسترسی به این رصد خانه می توانند سوار اتوبوس های خط 17A و 20 شده و در ایستگاه اتوبوس Festivalen k-s پیاده شوند. و در ضمن هزینه بلیط بازدید از این رصدخانه برای بازدیدکنندگان مختلف از این قرار است:

  • بزرگسالان: Iv4 (لوا)
  • کودکان زیر 6 سال: Iv1.50 (لوا)
  • دانشجویان و بازنشستگان: Iv2 (لوا)

مشاورین و کارشناسان مجموعه سفیران سروش سعادت همواره از این آمادگی برخوردارند تا آخرین اطلاعات توریستی و برترین مشاوره های سفر (قبل، حین و پس از سفر) را در اختیار مسافران و گردشگران عزیز قرار دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *