اسپانیا

برج گیرالدا در اسپانیا

برج گیرالدا در اسپانیا

برج گیرالدا در اسپانیا یکی از جاذبه های توریستی پربازدید واقع در شهر سویل می باشد. این برج مرتفع دومین بنای بلند در شهر سویا به شمار می رود. جالب است بدانید که گیرالدا برج ناقوس کلیسای جامع سویل اسپانیاست. و جالبتر اینکه این برج در اصل مناره مسجد جامع سویل در الاندلس می باشد که در طی حاکمیت خاندان الموحد و با سبک رنسانس به سال 1198 ساخته شده است. بعدا در سال 1400 میلادی درخلال تبدیل مسجد به کلیسا، مناره آن به برج ناقوس تبدیل شد و در سال 1568 نیز برج کنونی با افزایش ارتفاع احداث شد.

این برج به ارتفاع 104.1 متر بوده و از آن به عنوان یکی از سمبول های بسیار مهم شهر سویل یاد می شود. برجی که از دوره وسطی وجود داشته است. به دلیل اهمیت تاریخی و فرهنگی که این برج دارد این بنا در سال 1987 به عنوان جاذبه میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید. طرح برخی از برج های جهان نیز مثل برج ساعت سان فرانسیسکو و برج ساعت میناپولیس از طرح برج گیرالدا الگوبرداری شده است. برای آشنایی با انواع روش های اخذ اقامت اسپانیا حتما با کارشناسان مجموعه سفیران سفر درارتباط باشید.

برج گیرالدا در اسپانیا از مسجد تا کلیسا!

در واقع تاریخچه برج گیرالدا را می توان به دو دوره حاکمیت مسلمانان و سپس حاکمیت مسیحیان نسبت داد. سنگ بنای این برج را مسلمانان بر زمین نهادند. پس این مکان نخست مسجدی بود که برای جایگزینی با مسجد امیه ساخته شده بود. این مسجد به دستور خلیفه ابو یعقوب یوسف در سال 1171 ساخته شد. از همان شروع ساخت نیز صنعتگرانی از الاندلس و مغرب در برنامه ریزی، ساخت و تزیین این مسجد به کار گرفته شدن و خود خلیفه نیز به عنوان حامی مالی پروژه هر روز از پیشرفت کار دیدن می کرد. نهایتا در 10 مارس سال 1198 ساخت مناره این مسجد نیز تکمیل شد. جالب است بدانید که قبل از تخریب جزئی این مسجد در پی زلزله 1356، مسجد مذکور به لحاظ اندازه و ابعاد قابل قیاس با مسجد بزرگ کوردوبا بود. نمایی از برج گیرالدا را در زیر می بینید:

برج گیرالدا در اسپانیا از مسجد تا کلیسا

اما سرنوشت این مسجد در سال 1248 و پس از فتح سویل به دست مسیحیان به کل تغییر یافت. پس مسجد شهر به طور نمادین به کلیسای جامع تبدیل شد. سنگ محلی که کلیسا با آن ساخته می شد بسیار کمیاب بود و در این منطقه فقط چند معمار ماهر وجود داشت. پس برای تامین مصالح لازم، الوار و سنگ از طریق دریاهای آزاد به این منطقه حمل شد. ضمنا در طراحی و تزیین داخلی و بیرونی کلیسا از معمارانی از سراسر امپراطوری استفاده شد. نهایتا ساخت کلیسا حدود 73 سال طول کشید و این کار در سال 1506 به اتمام رسید. تصویری دیگر از کلیسا و برج گیرالدا را در زیر مشاهده می کنید:

کلیسا و برج گیرالدا

دیدنی های برج گیرالدا در اسپانیا

همان طوری که گفته شد، برج گیرالدا در اسپانیا این سازه دوست داشتنی و زیبا اصولا مناره مسجد مسلمانان بوده که بعدا با حاکمیت امپراطوری مسیحیان به برج ناقوس تبدیل شد. امروزه گیرالدا به عنوان یکی از بزرگترین کلیساها در جهان و نمونه ای از سبک های گوتیک و باروک به حساب می آید. گوی های فلزی که در زمان حاکمیت مسلمانان بر بالای برج گذاشته شده بود در اثر زلزله به زمین افتاد و بعدا در دوره حاکمیت مجدد مسیحیت به جای گوی ها صلیب و ناقوسی نصب شد. بنابراین کلیسای جدید با برج گیرالدا به عنوان برج ناقوس ادغام شد و در دوره رنسانس نیز معمار هرمان رویز در سال 1568 مامور شد تا ارتفاع برج را افزایش دهد.

دیدنی های برج گیرالدا در اسپانیا

بخش جدید برج شامل کتیبه ای بزرگ از شعار سویل یعنی No me ha dejabo می باشد که به معنای این است که سویل مرا ترک نکرده است. پوشاننده بالای برج نیز بخش لیلی است که دور ناقوس را دربرگرفته است. درست در نوک برج نیز مجسمه ای به طول 4 متر قرار دارد که از سال 1568 در این نقطه از برج نصب شده است. بخشی که منطبق با مناره اصلی است ارتفاع آن در حدود 51 متر بوده در حالی که بخش اضافه شده مسیحی حدود 98.5 متر بوده وبا احتساب بادگیر ارتفاع کلی برج گیرالدا در اسپانیا حدود 104 متر می باشد. در تصویر زیر می توان با سیر تکوین مناره موریش به برج گیرالدا در قالب سه مرحله تاریخی مختلف آشنا شد:

سیر تکوین مناره موریش به برج گیرالدا

تورهای بازدید از برج گیرالدا در اسپانیا

بهترین شیوه برای بازدید از برج گیرالدا و نیز جاذبه های دیدنی شهر سویل اسپانیا همراهی با تورهای گیرالدا یا Torre Giralda می باشد. تورهایی که با امکانات مختلف و تایم های متفاوت دارای هزینه های متغیری هستند. از جمله این تورها برای بازدید از برج گیرالدا می توان به تورهای ذیل اشاره نمود:

تور الکازار و کلیسای جامع سویل، تور راهنمای کلیسای جامع سویل و برج گیرالدا، تور اتوبوس هاپ آن هاپ آف سویل، تور الکازار سویل همراه با بازدید اختیاری از کلیسای جامع سویل

تور الکازار و کلیسای جامع سویل

تور دوچرخه سواری جاهای دیدنی سویل، تور پیاده روی به کلیسای جامع سویل، تور راهنمای شبانه کلیسای جامع، تور سویل با راهنمای محلی

تورهای بازدید از برج گیرالدا در اسپانیا

گروه کارشناسان خبره مجموعه سفیران سفر شما عزیزان را در تمامی مراحل مربوط به روش های مهاجرت به اسپانیا از جمله تحصیل، کار و یا سرمایه گذاری در اسپانیا راهنمائی خواهند کرد و به سوالات شما پاسخ تخصصی خواهند داد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *