اسلواکی

باغ وحش براتیسلاوا در اسلواکی

باغ وحش براتیسلاوا در اسلواکی

باغ وحش براتیسلاوا در اسلواکی یا ZOO Bratislava یکی از بهترین جاذبه های شهر براتیسلاوا مخصوصا برای بازدید خانوادگی محسوب می شود. چرا که بطور میانگین سالانه 300000 نفر از این باغ وحش دیدن می کنند. این باغ وحش در ناحیه ملینسکا دولینا در محله کارلوا وس در دامنه های تپه های جنگلی کارپتیناس کوچک قرار دارد. این باغ وحش دارای مساحتی در حدود 96 هکتار می باشد که در سال 2000 فقط 35 هکتار از آن برای بازدید عموم باز شد. باغ وحشی که فعلا میزبان بیش از 1150 نوع از 169 گونه جانوری است.

در واقع باغ وحش براتیسلاوا تنها باغ وحش موجود در این شهر است که هم از طریق خودرو شخصی و هم از طریق اتوبوس های شهری قابل دسترس می باشد. باغ وحشی که در طول سال همه روزه به روی بازدیدکنندگان باز است. از مهمترین جاذبه های این باغ وحش می توان به وجود شیرهای سفید، ببرهای سفید و داینو پارک DinoPark اشاره کرد که مجسمه های اندازه واقعی دایناسورهای ماقبل تاریخ را نمایش می دهند. با ما در مجموعه سفیران سفر به راحتی می توانید با بهترین مقاصد مسافرتی دنیا و جاذبه های معروف آنها آشنا شوید.

درباره باغ وحش براتیسلاوا در اسلواکی

باغ وحش براتیسلاوا در اسلواکی یک نوع عمومی از باغ وحش است که بیشتر بر روی زاد و ولد و نیز محافظت از گون های جانوری در معرض خطر، کارهای پژوهشی، آموزش عمومی و نیز تهیه امکانات تفریحی در شهر براتیسلاوا متمرکز است. این باغ وحش همچنین برنامه های آموزشی برای کودکان و دانش آموزان تهیه کرده و به عموم مردم اجازه انتخاب سمبولیک یک حیوان را می دهد. باغ وحش براتیسلاوا در اسلواکی دقیقا بر روی یک تپه و اراضی جنگلی واقع شده است در ضمن رودخانه ویدریکا نیز از وسط این باغ وحش عبور می کند. تصویری از این باغ وحش بزرگ را در زیر مشاهده می کنید:

تصویری از باغ وحش براتیسلاوا در اسلواکی

این باغ وحش با مساحتی در حدود 96 هکتار یک باغ وحش نسبتا بزرگی هم به حساب می آید به طوری که از 4 باغ وحش اصلی در کشور اسلواکی، باغ وحش براتیسلاوا دومین باغ وحش بزرگ و پربازدید این کشور قلمداد می شود. همچنین باغ وحش براتیسلاوا به عنوان دومین باغ وحش قدیمی اسلواکی نیز محسوب می شود. باغ وحشی که جزء اولین باغ وحش ها در قاره اروپاست که در پرورش و نگهداری سیاه گوش اوراسیایی در اسارت موفق بود! حالا در جدول زیر به بررسی برخی از مشخصات باغ وحش براتیسلاوا در اسلواکی می پردازیم:

باغ وحش براتیسلاوا Zoo Bratislava
تاریخ افتتاح 9 می 1960 یعنی 61 سال پیش
محل ملینسکا دولینا 1، براتیسلاوا، اسلواکی
مساحت کل 96 هکتار
تعداد حیوانات در سال 2020 1154 حیوان
تعداد گونه در سال 2020 169 گونه
بازدید سالانه در سال 2020 252565 نفر

تاریخچه احداث باغ وحش براتیسلاوا در اسلواکی

در واقع پیشنهاد تاسیس باغ وحشی در براتیسلاوا اولین بار در سال 1948 مطرح شد. سپس در سال 1949 ساخت باغ وحشی در ناحیه زلنسکا استودنچکا بخشی از پارک جنگلی براتیسلاوا مطرح شد اما کارشناسان این محل را برای احداث باغ وحش نامناسب تشخیص دادند. پس گزینه بعدی یعنی ساخت باغ وحش در منطقه ملینسکا دولینا مورد تایید قرار گرفت. باغ وحشی که ابتداء قرار شد در مساحتی حدود 9 هکتار تاسیس شود منتها بعدا تا 90 هکتار توسعه یافت.

بالاخره ساخت باغ وحش براتیسلاوا در سال 1959 با کمک داوطلبان و دانشجویان شروع شد و بخشی از باغ وحش رسما در 9 می سال 1960 افتتاح شد. در طی دهه اول وجود این باغ وحش برخی از موفقیت ها در رابطه با تولید مثل بابون ها، خوک ها، پلنگ ها، پوماها و دینگوها حاصل شد! این باغ وحش نیز چندین بار به خاطر نوسازی ها و یا اصلاحات تعطیل و مجددا باز شد. در سال 2005- 2004 طرح های توسعه باغ وحش توسط شهرداری براتیسلاوا مورد قبول واقع شد و ساخت قفس جدید برای گربه سانان بزرگ به اولویت شهری تبدیل شد. در ادامه از مهمترین توسعه های انجام شده در این باغ وحش می توان به موارد ذیل اشاره نمود:

  • نمایشگاه خزندگان مزوزوییک اروپای مرکزی معروف به DinoPark که با مساحت حدود 3 هکتار در سال 2004 افتتاح شد.
  • عمارت جدید گربه سانان که در سال 2006 افتتاح شد.

تاریخچه احداث باغ وحش برلتیسلاوا در اسلواکی

بخش های جذاب باغ وحش براتیسلاوا در اسلواکی

همان طوری که گفته شد، باغ وحش براتیسلاوا یکی از بزرگترین و قدیمی ترین باغ وحش های کشور اسلواکی و تنها باغ وحش شهر براتیسلاوا است. سالانه نیز به طور متوسط حدود 300000 نفر از این باغ وحش بازدید می کنند. معمولا هم بازدیدکنندگان از این باغ وحش از بخش های زیر دیدن می کنند:

  • پرورشگاه شیرهای آفریقای جنوبی، ببرها (از نوع سفید) جگوار و پلنگ های سری لانکا
  • خانه پریمات برای شامپانزه ها و اورانگوتان های سوماترایی
  • تراریوم و نمایشگاه گونه های عجیب مثل میرکات ها، میمون های استوایی، آرمادیول ها و غیره
  • قفس کانگروها و اسب های آبی
  • قفس زرافه ها و گوره خرها
  • قفس آنتلوپ ها وکرگدن ها
  • دریاچه هایی به سبک طبیعی همراه با فلامینگوها و پلیکان ها

بخش های جذاب باغ وحش براتیسلاوا در اسلواکی

کلکسیون حیوانات باغ وحش براتیسلاوا در اسلواکی

باغ وحش براتیسلاوا در اسلواکی یا ZOO Bratislava شامل کلکسیونی از 169 گونه حیوانی و تقریبا 1154 حیوان می باشد که بسیاری از آنها جزء حیوانات نادر و گونه های در معرض خطر می باشند. از جمله این حیوانات میتوان به شیر سفید، ببر سفید، پلنگ سریلانکایی، کارکال، جگوار، خرس قهوه ای، گرگ اورآسیایی، کانگرو قرمز، زرافه، اسب آبی، گوره خر، میمون باربی، پاندا قرمز، اورانگوتان سوماترایی، شامپانزه معمولی، میرکات، لمور، کروکودیل کوتوله آفریقایی و غیره اشاره کرد. در تصویر زیر برخی از موجودات نادر موجود در این باغ وحش را مشاهده می کنید:

کلکسیون حیوانات باغ وحش براتیسلاوا در اسلواکی

علاوه بر این، مجسمه های اندازه واقعی از دایناسورهای ماقبل تاریخ نیز در DinoPark یا پارک دایناسورهای باغ وحش براتیسلاوا هم وجود دارد که بر جذابیت این باغ وحش می افزاید. هموطنان محترمی که امسال قصد سفر به اسلواکی یا هر کشور اروپایی دیگر را دارند به منظور اخذ راحت و سریع ویزای شنگن Schengen Visa خود می توانند با ما در مجموعه سفیران سفر در ارتباط باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *