ترکیه

کاخ دولما باغچه ترکیه

کاخ دولما باغچه ترکیه

کاخ دولما باغچه ترکیه در محله بشیکتاش شهر استانبول و از بهترین بناهای تاریخی خواهد بود که تا به حال در ترکیه دیده اید. بنایی که نه تنها بخش مهمی از تاریخ ترکیه است که به عصر امپراطوری عثمانی برمی گردد بلکه همچنین زیبایی نفس گیر اندرونی و بیرونی آن وصف ناپذیر است. کاخی که در طی قرن 19- ام و به دستور سلطان عبدالمجید برای انتقال از کاخ توپکاپی به کاخ جدید ساخته شد.

منتها بعد از سقوط امپراطوری عثمانی و روی کار آمدن آتاتورک، دولت ترکیه دستور داد تا این کاخ نیز بمانند اسلافش در کاخ توپکاپی به موزه تبدیل شود. جالب است بدانید این کاخ از 285 اتاق، 46 گالری و سالن پذیرایی، 6 حمام ترکی به همراه 68 اتاق استراحت تشکیل شده است. منتها سه بخش اصلی این کاخ شامل اتاق های اداری، اتاق تشریفات و نیز هرم امپراطوریاست. که در آنها می توان انواع اشیاء و لوازم بازمانده از خاندان امپراطوری عثمانی را از نزدیک دید. بهترین مشاوره ها و خدمات مسافرتی و سیاحتی را از ما در سایت سفیران سفر جویا شوید.

تاریخچه ساخت کاخ دولما باغچه ترکیه

کاخ دولما باغچه Dolmabahca Palace بنا به دستور سلطان عبدالمجید اول و در خلال سال های 1843 و 1856 میلادی طراحی و ساخته شد. قبلا سلطان عثمانی و خانواده اش در کاخ توپکاپی زندگی می کردند که در مقایسه با کاخ ها و قصرهای اروپایی فاقد سبک معاصر، آسایش و تجمل بود. به همین دلیل نیز سلطان عبدالمجید عثمانی تصمیم گرفت تا کاخ مدرنی را در نزدیکی محل کاخ ساحلی بشیکتاش که تخریب شده بود، بسازند. مسئول کارهای ساخت و ساز این کاخ نیز حاجی سعید آقا تعیین شد درحالی که پروژه مذکور توسط یک معمار ارمنی تبار به نام گارابت بالیان پیاده شد.

ساخت کاخ دولما باغچه ترکیه

جالب است بدانید که هزینه ساخت این کاخ باشکوه به حدود 5 میلیون لیره طلای عثمانی یا 35 تن طلا معادل حدود $ 1.9 بیلیون دلار سال 2021 رسید. منبع تامین مالی این پروژه نیز از طریق چاپ گسترده اسکناس و نیز وام های خارجی بود. همین کاخ نیز هزینه سنگینی بر دوش حکومت عثمانی گذاشت و یکی از دلایل ضعف اقتصادی عثمانیان شد. به هر حال ساخت کاخ دولما باغچه در سال 1843 میلادی استارت خورد و در سال 1856 میلادی نیز به اتمام رسید. ناگفته نماند که این کاخ میزبان 6 سلطان عثمانی از سال 1856 تا زمان الغای خلافت در سال 1924 میلادی بود. سپس در 3 مارس سال 1924 میلادی نیز مالکیت این کاخ به میراث ملی جمهوری ترکیه واگذار شد. چند صباحی نیز آتاتورک از این کاخ به عنوان اقامتگاه تابستانی استفاده کرد تا اینکه نهایتا کاخ به عنوان یک موزه توسط مدیریت کاخ های ملی اداره شد.

تاریخچه ساخت کاخ دولما باغچه ترکیه

کاخ دولما باغچه؛ قلب تاریخ ترکیه

دولما باغچه بزرگترین کاخ در کشور ترکیه است که هم ارزش تاریخی بالایی دارد و هم اینکه از ارزش معماری و هنری بالایی برخوردار است. مساحت کلی این کاخ به حدود 45000 متر مربع می رسد و شامل 285 اتاق، 46 تالار و 6 حمام ترک است. جالب است بدنید که طراحی این کاخ شامل المان های آبی رنگ از سبک هی باروک، رکوکو و نوکلاسیک است. که با سبک معماری سنتی عثمانی در هم آمیخته شده است. نمای بیرونی این کاخ مخصوصا ویو از بسفر یک بنای دو جناحی اروپایی کلاسیک را نشان می دهد. ضمنا در تزیین اندرونی این کاخ از موزاییک های آبی، شمعدان های کریستالی، مرمر، فرش های اعلاء و غیره به خوبی استفاده شده است.

کاخ دولما باغچه؛ قلب تاریخ ترکیه

جاذبه های دیدنی کاخ دولما باغچه

همان طوری که در مطالب فوق نیز گفته شد، کاخ دولما باغچه بزرگترین و مجلل ترین کاخ در کشور ترکیه است. کاخی که از بخش های مختلفی تشکیل شده و شما از طریق خرید بلیط و ورود به این کاخ می توانید از باغ ها، سالن های پذیرش، سالن امپراطوری، سالن سلاطین، حمام های ترکی و نیز بخش حرم دیدن کنید. بنابراین حتی قبل از ورود به این کاه می توانید چشم انداز بسیار زیبایی از استانبول را ببینید. پس از ورود از دروازه کاخ با باغ های سرسبز و زیبایی مواجه می شوید و دیدن زیبایی های این باغ مقدمه بازدیدتان از کاخ دولمه باغچه است. در ادامه از تالارها، اتاق ها و سالن های داخل کاخ دیدن می کنید که محیط، سبک ها و حتی زندگانی سلاطین، ملکه ها و کارکنان کاخ را نشان می دهند.

جاذبه های دیدنی کاخ دولما باغچه

هزینه بازدید از کاخ دولما باغچه ترکیه

قبل از اینکه اصلا به سراغ کاخ دولما باغچه بروید حتما بایستی با شرایط بازدید از این کاخ آشنا شوید. این کاخ موزه همه روزه به استثنای روز دوشنبه از ساعت 9 صبح تا ساعت 4 بعد از ظهر به روی گردشگران داخلی و خارجی باز است. در ضمن از نیمه اول جولای 2023 نیز قیمت بلیط ورود به این مجموعه در حدود TL650 (لیره ترکیه) برای هر نفر است. نکته آخر اینکه شما می توانید در قالب تور راهنما نیز از موزه کاخ دولما باغچه دیدن کنید. همواره و در هر سفری ما در مجموعه سفیران سروش سعادت آماده ارایه خدمات برتر مسافرتی و نیز مشاوره های کامل و به روز هستیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *