تایلند

معبد چام توی تایلند

معبد چام توی تایلند

معبد چام توی تایلند یک معبد بودایی دیدنی است که به خاطر تالار عبادت مزین با مجسمه بزرگ بودا و چدی شبه پاگودای چند مرتبه اش معروف است. این چدی سازه مربعی شکل چند مرتبه است که در هر ضلع آن یک مجسمه بودای ایستاده قرار دارد. قدمت ساخت این معبد نیز به قرن 13- ام می رسد و از همین رو نیز می توان آن را در ردیف معابد تاریخی کشور تایلند قرار داد. برای دیدن این معبد بودایی و جاذبه های آن نیز بایستی به شهر نای مویانگ سفر کنید. که برای سفر به این شهر از شهر بانگوک بایستی حدود 768 کیلومتر را طی کنید. همچنان با ما در سایت سفیران سفر همراه باشید تا با جزییات بیشتری در خصوص معبد چام توی و شرایط بازدید از آن آشنا شوید.

درباره معبد چام توی تایلند

معبد چام توی Wat Chamadevi که مردم محلی نیز به آن معبد کو کوت هم می گویند، معبدی بودایی در کنار جاده چامادوی از شهر نای مویانگ است. معبدی که به سال 755 میلادی و به سبک لاوو بنا شده است. معبدی که نمونه خوبی از هنر لانا محسوب می شود چرا که اصلا این معبد از دوره لانا مورد تکریم و احترام بوداییان بوده است. آنچه که در همن نگاه اول نیز سبب جذب گردشگران به این معبد می شود، سبک معماری آن بوده و جذابترین بخش آن نیز برای بازدیدکنندگان، چدی مربعی شکل چند مرتبه اش به همراه مجسمه های سنگی از بوداست.

درباره معبد چام توی تایلند

جاذبه های معبد چام توی تایلند

معبد چام توی نیز مثل اغلب معابد بودایی در تایلند جاذبه های دیدنی خاص خودش را دارد. همان طوری که در تصویر پایین هم مشاهده می شود، چدی این معبد یک سازه مربعی شبیه بودگایا در هندوستان است. جالب است بدانید که هر ضلع آن دارای یک مجسمه بودای ایستاده در حال دعا کردن است. ضمنا گفته می شود که خاکستر ملکه چامادوی (اولین پادشاه قلمرو هاریپونچای) در داخل همین چدی دفن شده است. مطابق برخی افسانه ها نیز چائو آنانتایوت و چائو ماهانتایوت فرزندان ملکه چامادوی این چدی را در سال 755 میلادی برای دفن خاکستر ملکه ساخته اند:

خاکستر ملکه چامادوی داخل چدی

نکته جالب در خصوص چدی معبد چام توی تایلند اینکه بنای اولیه این معبد با آب طلا ساخته شده بود ولی به مروز زمان از بین رفته است و حالا فقط نمای آجری آن برجا مانده است. با اینکه مردم محلی به این معبد، معبد کو کوت می گویند ولی این معبد رسما با عنوان پرا چدی سووان چانگکوت نامیده می شود. همان طوری که در تصویر پایین هم مشاهده می شود، راهبان بودایی و مردم محلی همه روزه برای دعا و انجام مراسم مذهبی به این معبد مراجعه می کنند:

راهبان بودایی در معبد چام توی تایلند

پس در هر طبق از این چدی مجسمه های بودای ایستاده به چشم می خورد. هر مجسمه هم در یک موقعیت متفاوتی از مجسمه های دیگر قرار داشته و با یک طاق کشیده ای قاب شده است. درست در کنار این چدی نیز تالار عبادت قرار دارد که مجسمه بودای بزرگ درست در محراب تزیین شده آن جای گرفته است. مجسمه های کوچک بودا در کنار ستون ها و نیز نقاشی های دیواری زیبا نیز از دیگر جاذبه هایی است که می توان در همین معبد دید:

جاذبه های معبد چام توی تایلند

نحوه دسترسی به معبد چام توی تایلند

معبد چام توی در در کنار جاده چامادوی (جاده 1015) تقریبا به فاصله یک کیلومتری غرب مرکز شهر لامپون واقع شده است. برای دسترسی به این معبد می توان توک توک یا ساملور از مرکز شهر کرایه کرد که هزینه آن در حدود THB40 (بات تایلند) است. اما بهترین شیوه ممکن برای بازدید از این معبد رزرو تورهای خصوصی از چیانگ مای به لامپون و لامپانگ است. چرا که در قالب این تورها می توان از اکثر معابد مهم واقع در لامپون و لامپانگ و نیز جاذبه های دیگر دیدن کرد.

نحوه دسترسی به معبد چام توی تایلند

هتل ها و رستوران های اطراف معبد چام توی

در نزدیکی معبد چام توی، هتل ها و رستوران های مختلفی وجود دارد که گردشگران به منظور استراحت و اقامت می توانند از آنها بهره گیرند. مثلا از نزدیکترین هتل ها به این معبد می توان به هتل های زیر اشاره کرد:

  • Lamphun Will Hotel در فاصله 0.11 مایلی
  • هتل Lamphun Place در فاصله 0.22 مایلی
  • Jamadevi Lamphun در فاصله 0.37 مایلی
  • Ban Suan Suree در فاصله 0.38 مایلی
  • Pickbaan Hostel&cafe در فاصله 0.73 مایلی

از رستوران های نزدیک به معبد چام توی یا همان معبد کو کوت نیز می توان به رستوران های زیر اشاره کرد:

  • رستوران Khao Soi در فاصله 0.60 مایلی
  • کافه Café Pickbaan در فاصله 0.71 مایلی
  • Malila Restaurant در فاصله 0.66 مایلی
  • Temple House Lamphun در فاصله 0.75 مایلی
  • Ja Lao Moa Tod در فاصله 0.73 مایلی

ساعت بازدید از معبد چام توی تایلند

ساعت بازدید از معبد چام توی تایلند

همانند هر معبد بودایی دیگر در تایلند، معبد چام توی نیز ساعت بازدید خاصی دارد. معمولا این معبد در طول 7 روز هفته باز است و همه روزه نیز امکان بازدید از آن برای بازدیدکنندگان از ساعت 6 صبح تا ساعت 21 عصر فراهم است. در ضمن بازدید از معبد چام توی تایلند بری کلیه بازدیدکنندگان رایگان است. ضمنا پس از بازدید از این معبد بودایی همچنین می توان از نزدیکترین جاذبه ها نیز دیدن کرد که شامل:

یادبود چام توی Camadevi Monument: این یادبود در فاصله حدود 1.86 کیلومتری از معبد چام توی قرار دارد. یادبودی که شامل مجسمه چام توی است که در وسط یک قطعه زمین خالی قرار دارد. به باور مردم محلی، بازدید از این معبد برای افراد شانس خوبی می آورد.

یادبود چام توی

موزه شهری لامپون: این موزه تنها در فاصله حدود 1.96 کیلومتری از معبد چام توی قرار دارد. مکانی که مناسب تمام اعضای خانواده است چرا که در اینجا می توان درباره تاریخ لامپون و فرهنگ مردمانش یاد گرفت. از جمله آیتم های به نمایش درآمده در این موزه نیز می توان به عکس ها و متون قدیمی، تلفن قدیمی، رادیو قدیمی، تلویزیون قدیمی و غیره اشاره کرد.

موزه شهری لامپون

مطمئنا جذابیت سفر به تایلند همراه با تورهای راهنمای می تواند دو جندان شده و در ضمن باعث صرفه جویی در هزینه و زمان گردشگران شود. به منظور کسب اطلاع از ارزانترین تورهای تایلند 2024 توصیه می شود حتما با مشاورین ما در مجموعه سفیران سروش سعادت در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *