تایلند

معبد پان تائو در تایلند

معبد پان تائو در تایلند

چیانگ مای دارای جاذبه های متعددی است که یکی از این جاذبه ها نیز معبد پان تائوست. قدنت ساخت معبد پان تائو در تایلند به قرن 14- ام میلادی میرسد و اصلا به همین دلیل نیز این معبد به عنوان یک معبد تاریخی و کهن نیز شناخته می شود. اما دلیل اصلی شهرت معبد پان تائو مخصوصا در بین گردشگران خارجی به واسطه تالار عبادت باشکوه یا به اصطلاح ویهارن یا ویهارا می باشد. که از جنس چوب و به سبک معماری لانا ساخته شده است.

این تالار زمانی به عنوان تالار تاجگذاری یکی از پادشاهان چیانگ مای استفاده می شد اما بعدا به خاطر ساخت یک کاخ سلطنتی جدید تغییر کاربری داده و به تالار ستایش بوداییان تبدیل شد. جالب است بدانید که این معبد در میان یک باغ زیبا و سرسبزی بنا شده و از مهمترین جاذبه های آن نیز می توان به مجسمه طلایی بودا، چدی پراتان و غیره اشاره نمود. به منظور کسب اطلاعات به روز و کامل در خصوص اطلاعات سفر و انواع تورهای مسافرتی به تایلند 2024 با ما در مجموعه سفیران سفر در ارتباط باشید.

درباره معبد پان تائو تایلند بیشتر بدانید!

معبد وات پان تائو Wat Phan Tao معبدی باستانی است که درست در مجاورت وات چدی لوآنگ مقدس در شهر چیانگ مای قرار دارد. معبد مذکور به خاطر عبادتگاه (ویهارن) تمام چوبی سبک لانا معروف است. معبدی که در طی پادشاهی موهاترا پراتت از آن به عنوان تالار تاجگذاری نیز استفاده می شد. در ضمن در مورد این معبد بایستی بدانید که این معبد حالا محل مجسمه طلایی رنگ بودی پان تائو نیز می باشد که از نظر بوداییان بسیار مقدس و قابل ستایش است. به همین دلیل همان طوری که در تصویر زیر هم مشاهده می شود، بوداییان محلی برای این مجسمه پیشکش هایی تقدیم می کنند:

درباره معبد پان تائو تایلند

معبد پان تائو از معابد تاریخی تایلند

برای بازدید از معبد پان تائو Wat Pan Tao بایستی به شهر چیانگ مای تایلند سفر کنید. معبدی تاریخی که درست در نزدیکی وات چدی لوآنک مقدس واقع شده است و از نظر بوداییان معبد بسیار مقدس و قابل تکریمی است. قدمت بنای معبد پان تائو به قرن 14- ام برمی گردد و از همین رو نیز این معبد یکی از معابد قدیمی چیانگ مای به حساب می آید. گفته می شود که اولین بخش های این بنا احتمالا در اواخر قرن 14- ام ساخته شده است. از نکات جالب توجه دیگر درباره این معبد اینکه معبد پان تائو به معنای معبد صد اجاق است که احتمالا این نام نیز برگرفته از چندین اجاقی بوده است که برای قالب ریزی مجسمه های بودا برای معبد دیگر بخصوص معبد چدی لوآنگ استفاده می شده است.

شهر چیانگ مای تایلند

در ضمن جالب است بدانید که تالار عبادت این معبد (ویهارن) اصولا به عنوان یک تالار تاجگذاری برای یکی از پادشاهان چیانگ مای استفاده می شد که بنا به روایتی در سال 1846 میلادی بنا شده است که بعد از ساخت کاخ سلطنتی جدید نیز تغییر کاربری داده است. اما در سال 1876 میلادی صفحات چوبی سازه قدیمی برای ساخت ویهارن معبد پان تائو مورد استفاده قرار گرفت.

ویهارن یک سازه تمام چوبی

همان طوری که در تصویر فوق نیز مشاهده می شود، ویهارن یک سازه تمام چوبی است که بر روی یک پایه سنگی ساخته شده است. این یکی از معدود سازه های تمام چوبی باقی مانده از نوع خودش در چیانگ مای به شمار می رود. همان طوری که ملاحظه شد، ویهارن از سه سقف لایه بندی شده تشکیل شده که انتهای آن (چوفا) به شکل مارهای ناگا و به رنگ طلایی مشخص است. از دیگر جاذبه های دیدنی این معبد می توان به نقش برجسته های گل و تصاویر بودا و یا کنده کاری چوبی تخت بودا یا حاشیه های نقش و نگاردار در ورودی ویهارن، چدی بزرگ، برج ناقوس کوچک، حجره های راهبان یا کوتی و نیز یک باغ کوچک اما با صفا اشاره کرد. تصویری از چدی معروف معبد پان تائو (چدی پراتان) در پشت این معبد را در زیر مشاهده می کنید:

چدی معروف معبد پان تائو

نحوه دسترسی به معبد پان تائو

معبد پان تائو در نزدیکی شهر چیانگ مای، منطقه موانگ چیانگ مای، جاده پراپوکلوآ 105 واقع شده است. اگر به نقشه این بخش از تایلند زوم کنید متوجه می شوید که مسافت بین شهر چیانگ مای تا این معبد تاریخی در حدود 350 متر است که همین فاصله را با خودرو می توان در عرض 2 دقیقه و با پای پیاده نیز در عرض 4 دقیقه طی کرد. اما اگر بخواهید از بانگوک (پایتخت تایلند) به این معبد سفر کنید شما بایستی مسافت حدود 684 کیلومتری بزرگراه AH2 را طی کنید. این بدان معناست که حدود 9 ساعت راه را باید بپیماید.

نحوه دسترسی به معبد پان تائو

شرایط بازدید از معبد پان تائو در تایلند

همان طوری که در مطالب فوق نیز بیان شد، معبد پان تائو در نزدیکی شهر چیانگ مای قرار دارد. به همین دلیل نیز برای دسترسی به این معبد حتی با پای پیاده هم می توان اقدام کرد. لازم به ذکر است که معبد پان تائو همه روزه از ساعت 8 صبح تا ساعت 6 عصر به روی بازدیدکنندگان باز است. این معبد فقط در روزهای یکشنبه از ساعت 8 صبح تا ساعت 11 شب باز است. معمولا مدت زمان توصیه شده جهت بازدید از این معبد تایلندی نیز بین 1 تا 2 ساعت متغیر است. بازدید از معبد پان تائو تایلند برای عموم بازدیدکنندگان رایگان است. اما از چیانگ مای و جاذبه های دیدنی آن چه می دانید؟

شرایط بازدید از معبد پان تائو در تایلند

از جمله بهترین مقاصد توریستی تایلند می توان به چیانگ مای اشاره کرد. شهری زیبا و دیدنی کخ در فاصله حدود 686 کیلومتری شمال بانگوک قرار دارد. از معروفترین جاذبه های دیدنی چیانگ مای نیز می توان به معبد چدی لوآنگ، معبد پرا سینگ وراماویان، معبد اومونگ سوآن پوتاهاتام، بازار شبانه چانگ پوآک گیت، پارک نجات فیل ها، پارک ملی دوی اینتانون و غیره اشاره کرد. از طریق ارتباط با تیم مشاورین مجموعه سفیران سروش سعادت می توانید از انواع تورهای گردشگری معروف چیانگ مای تایلند باخبر شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *