تایلند

معبد سامان راتانارام تایلند

معبد سامان راتانارام تایلند

معبد سامان راتانارام تایلند از جمله معابدی است که در آن می توان با تاریخ و فرهنگ مردمان این کشور بهتر آشنا شد. این معبد در کنار رودخانه بانگ پاکونگ در شهری به نام شهر بانگ کائو از توابع استان چاچوئنگسائو قرار دارد. معبدی با انواع و اقسام مجسمه ها رنگارنگ که برای بازدیدکنندگان بیشتر تداعی کننده یک پارک تم است تا اینکه یک معبد! نیز مهمترین و معروفترین جاذبه توریستی در این معبد نیز مجسمه عظیم الهه هندو گانشا است که سبب شهرت معبد سامان راتانارام در بین توریست ها شده است. مجسمه غول پیکر به ارتفاع حدود 16 متر و پهنای حدود 24 متری که با رنگ صورتی اش جلب نظر می کند. در یکی از دستهای گانشا یک عاج فیل شکسته و در دست دیگرش یک گل نیلوفر است.

درباره تاریخ دقیق ساخت این معبد اطلاعات موثقی در دست نیست ولی در اینباره برخی افسانه ها بین مردم محلی روج دارد. به هر حال از طریق بازدید از معبد سامان می توان علاوه بر آشنایی با فرهنگ و آداب و سنن مردم محلی همچنین با هنر آنها نیز آشنا شد. معبدی که در دسته بندی جاذبه های توریستی از آن به عنوان جاذبه چند منظوره شامل جاذبه تاریخی، فرهنگی، آموزشی و تفریحی یاد می شود. برای کنکاش بهتر درباره بهترین مقاصد مسافرتی و جذابترین جاذبه های توریستی در جهان با ما در سایت سفیران سفر همراه شوید.

معبد سامان راتانارام تایلند معبدی شبیه پارک!

همانند هر منطقه ای از تایلند، استان چاچوئنگسائو نیز دارای جاذبه های منحصر بفردی است. که یکی از این جاذبه های مهم و قابل ذکر معبد سامان راتانارام Wat Saman Rattanaram است. دلیل اصلی شهرت این معبد به خاطر وجود مجسمه های غول پیکر در محوطه آن از جمله مجسمه صورتی بسیار بزرگی از الهه هندو (گانشا) است. این مجسمه صورتی رنگ جاذبه اصلی در این معبد است. معبدی که به هنگام ورود به آن احساس می کنید که وارد یک پارک تم شده اید!

Wat Saman Rattanaram

پس مجسمه عظیم الهه هندو گانشا Ganesha سبب شهرت معبد سامان راتانارام شده است. بد نیست بدانید که ارتفاع این مجسمه غول پیکر حدود 16 متر و پهنای آن هم حدود 24 متر است. همان طوری که در تصویر پایین هم ملاحظه می شود، در یکی از دستهای گانشا یک عاج فیل شکسته و در دست دیگرش یک گل نیلوفر است:

معبد سامان راتانارام تایلند معبدی شبیه پارک

به عقیده مردم محلی گانشا دعای هر کسی را سریعا برآورده می کند. به همین دلیل تایلندی ها اغلب به معبد سامان راتانارام جهت دعا و ادای خواستشان می روند.

معبد سامان راتانارام از جاذبه های چاچوئنگسائو تایلند

وات سامان یا معبد سامان در مجاورت ساحل رودخانه بانگ پاکونگ قرار گرفته است. معبدی که مردم محلی برای عبادت و گردشگران خارجی نیز برای دیدن جاذبه های آن می آیند. با اینکه در این معبد می توان انواع مجسمه ها و نقاشی های رنگارنگ را دید اما معروفترین جاذبه آن مجسمه الهه هندو گانشاست که بزرگترین مجسمه گانشا در سراسر تایلند به شمار می رود. مجسمه ای که می توان آن را در سراسر کشور هند و یا نپال نیز مشاهده کرد. این را هم باید اضافه کنیم که داخل معبد یک موزه کوچکی هم برپاست. موزه ای که شامل کلکسیونی از داستان های جذاب درباره خود معبد سامان راتانارام و گانشا (الهه هندو) است. در ضمن اگر داخل معبد سامان راتانارام شوید، مجسمه طلایی بودا را نیز خواهید دید.

معبد سامان راتانارام از جاذبه های چاچوئنگسائو تایلند

جاذبه های دیگر در معبد سامان راتانارام تایلند

این فقط گانشا نیست که تنها جاذبه معبد سامان راتانارام محسوب شود. بلکه از دیگر جاذبه های دیدنی این معبد می توان به موارد زیر اشاره کرد. جاذبه هایی که بدون دیدن آنها اصلا بازدیدتان از وات سامان راتانارام تکمیل نمی شود:

الهه هندو برهما: یک مجسمه بزرگ از برهما با 4 صورت و چهار دست که در حالی که تاج طلایی بر سر گذاشته بر روی سکویی نشسته است.

جاذبه های دیگر در معبد سامان راتانارام تایلند

سنگ طلایی: این سنگ طلایی غول پیکر در گوشه ای از پارکینگ قرار داشته و در واقع کپی از سنگ طلایی در بورماست که در بالای آن نیز پاگودایی ساخته شده است. گفته می شود که در این پاگودا تار مویی از بودا نگهداری می شود.

مجسمه الهه هندو ایندرا: مجسمه بزرگ دیگری که ایندرا خدای هندو را سوار بر روی فیل سه سر نشان می دهد. که در دست او شمشیری است که از آن برای کشتن شیطان وریترا استفاده می کند. ایندرا پادشاه خوایان هندو و پادشاه بهشت است.

مجسمه الهه هندو ایندرا

اژدهای ناگا: در کنار ساحل رود می توان دو مجسمه رنگی از اژدهای ناگا را دید که معمولا در اغلب معابد تایلندی مشاهده می شود.

اژدهای ناگا

گوانیین، الهه مهربانی: این مجسمه که به شکل و شمایل یک زن چینی است همان الهه چینی مهربانی یا گوانیین است.

گوانیین، الهه مهربانی

بازار شناور در کنار معبد سامان راتانارام

یکی دیگر از جاذبه های دیدنی که پس از بازدید از معبد سامان راتانارم می توان از آن دیدن کرد، بازار شناور floating market است. بازاری مملو از غرفه های مواد غذایی و نوشیدنی که همگان مخصوصا گردشگران خارجی را به سوی خود جلب می کند. بهترین روش برای بازدید از این بازار نیز رزرو تورهای قایق سواری است. معمولا مدت زمان این نوع تورها حدود 20 دقیقه بوده و هزینه آن نیز برای هر گردشگر خارجی در حدود THB50 (بات تایلند) است. پس اگر مایلید علاوه بر معبد سامان راتانارام از بازار شناور آن هم دیدن کنید توصیه می شود برنامه بازدیدتان را برای صبح تنظیم کنید.

بازار شناور در کنار معبد سامان راتانارام

نحوه دسترسی به معبد سامان راتانارام

به لحاظ موقعیتی، معبد سامان راتانارام در شهر بانگ کائو از توابع استان چاچوئنگسائو تایلند قرار دارد. آسانترین و سریعترین روش برای دسترسی به این معبد استفاده از تاکسی است. بر این اساس اگر شما سفرتان را از شهر بانگوک تایلند شروع بکنید، مسافتی که شما بایستی طی بکنید در حدود 85 کیلومتر خواهد بود. همان طوری که در تصویر زیر هم مشاهده می شود، از طریق جاده 7 این مسافت را می توان در طی 1 ساعت و 48 دقیقه سپری کرد. چرا که مسیر جاده 7 نزدیکترین مسیر از بانگوک به معبد سامان راتانارام است. فقط به این نکته توجه کنید که قبل از گرفتن تاکسی حتما بر روی کرایه و مدت زمان سفر با راننده به توافق برسید:

نحوه دسترسی به معبد سامان راتانارام

شرایط بازدید از معبد سامان راتانارام تایلند

معبد سامان راتانارام یک معبد بودایی است که نه تنها برای مردم محلی بانگ کائو بلکه همچنین برای گردشگران خارجی نیز یک مکان توریستی جذابی محسوب می شود. این معبد تقریبا همه روزه به استثنای ایام تعطیلات ملی از ساعت 8 صبح تا ساعت 5 بعد از ظهر به روی کلیه بازدیدکنندگان باز است. در ضمن بازدید از معبد سامان راتانارام نیز برای همه بازدیدکنندگان رایگان بوده و مدت زمان پیشنهادی برای بازدید از آن هم بین 1 تا 2 ساعت است.

بازدید از معبد سامان راتانارام تایلند

اما از شرایط مهم بازدید از این معبد نیز می توان به موارد ذیل اشاره نمود:

  • هنگام ورود به معبد سامان راتانارام حتما لباس مناسبی بپوشید.
  • هنگام ورود به این معبد سکوت را رعایت کنید.
  • از لمس کردن مجسمه ها یا لگد کردن آنها خودداری کنید.
  • هنگام ورود به این معبد به هیچ وجه سیگار نکشید.

طرفداران و علاقه مندان سیر و سفر می توانند از طریق ارتباط با کارشناسان مجموعه سفیران سروش سعادت از آخرین و به روزترین اخبار و اطلاعات گردشگری بهره مند شده و در ضمن از خدمات مشاوره رایگان ما برخوردار شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *