ترکیه

مسجد رستم پاشا ترکیه

مسجد رستم پاشا ترکیه

با اینکه مسجد رستم پاشا ترکیه در مقایسه با مساجدی مثل ایا صوفیه و مسجد آبی یک مسجد کوچکی در شهر استانبول محسوب می شود اما به کار گیری تعداد زیادی از کاشی های آبی با طرح های هندسی و گل و گیاه دار در تزیین نمای داخلی و خارجی اش سبب جذابیتش شده است. همان طوری که از نام مسجد هم برمی آید، ساخت این مسجد در سال 1561 میلادی و برای رستم پاشا (وزیر اعظم) به دستور سلیمان کبیر عثمانی شروع شد و ساخت آن هم در سال 1563 میلادی نیز به پایان رسید. جالب است بدانید که این مسجد بر بالای مجموعه ای از فروشگاه های طاق دار ساخته شده و از همین رو نیز برای دسترسی به مسجد بایستی از پلکان های مورب در هر ضلعی استفاده کرد.

پس هنگام ورود به این مسجد علاوه بر بازدید از نماهای کاشی کاری شده و بسیار زیبای مسجد همچنین می توان چشم انداز شگفت انگیزی از خط آسمان استانبول را هم مشاهده کرد. ضمنا اگر مایل باشید می توانید سری هم به مجموعه فروشگاهی طاقدار زیر مسجد هم سری زده و خرید کنید. این مسجد اکنون یک مسجد فعالی در استانبول محسوب می شود و همه روزه نیز از ساعت 10 صبح تا 6 عصر باز است و بازدید از آن نیز برای همگان رایگان است. اگر برای انجام سفرتان نیاز به خدمات مسافرتی دارید. پس در جریان باشید که سایت سفیران سفر دارای مجوز رسمی از وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی جهت ارایه خدمات مسافرتی و گردشگری است.

مسجد رستم پاشا؛ یادگاری از معمار سنان

معمار سنان معروف کسی است که مسجد رستم پاشا Rustem Pasha Mosque را برای وزیر اعظم رستم پاشا طراحی کرد. رستم پاشا نیز همسر خرم سلطان یکی از دختران سلیمان کبیر بود و از سال 1544 تا 1553 و مجددا از 1555 تا 1561 عهده دار مقام وزیر اعظمی بود. او کسی بود که در سراسر ترکیه به ساخت یکسری بناهای مهم مثل مدارس و مساجد شهرت داشت. حتی قبل از مرگش در سال 1561 میلادی امیدوار بود که مسجدی برای خودش در استانبول بسازد. پس از مرگ وزیر اعظم، سلطان سلیمان پروژه ساخت چنین مسجدی را قبول کرد. او برای طراحی و ساخت این مسجد نیز معمار سنان را مامور کرد.

به هر حال، ساخت مسجد رستم پاشا از سال 1561 میلادی شروع شد و در سال 1563 میلادی نیز به پایان رسید. مسجدی که به خاطر تزیینات زیبا از کاشی های آبی رنگ و منقشی که دارد جزء آثار منحصر بفرد معمار سنان نیز محسوب می شود. ضمنا در ساخت این مسجد نیز از مصالحی مثل مرمر و گرانتیت استفاده شده است. مسجدی با یک مناره و یک گنید بزرگ که اصولا به عنوان مسجد جمعه طراحی شده بود و این را می توان از فرمان سلیمان پادشاه عثمانی هم فهمید. بعدا از این بنا به عنوان انبار فیلم استفاده شد ولی در سال 2021 و پس از کمی بازسازی مجددا به عنوان محل عبادت مسلمانان باز شد.

مسجد رستم پاشا؛ یادگاری از معمار سنان

دلیل شهرت مسجد رستم پاشا چیست؟

یکی از بناهای تاریخی جذاب دیگر در شهر استانبول، مسجد رستم پاشاست. چنانچه از اسم این مسجد هم برمی آید، این مسجد متعلق به دوره عثمانیان است. مسجدی که بیشتر به خاطر کاربرد گسترده کاشی های آبی جهت تزیین نمای داخلی اش معروف است. در این کاشی ها می توان انواع مختلف نقش های گل و گیاه و طرح های هندسی را مشاهده کرد. که نه تنها نمای ایوان بلکه همچنین محراب، مناره ها و دیوارها را می پوشاند. جالب است بدانید که در این مسجد تقریبا 2300 کاشی با حدود 80 الگوی مختلف به کار رفته است. همین امر نیز سبب منحصر بفرد شدن مسجد رستم پاشا شده است.

دلیل شهرت مسجد رستم پاشا

مسجد رستم پاشا؛ مسجد آبی کوچک در ترکیه!

به خاطر طراحی شگفت انگیز داخلی و بیرونی اش، خیلی ها با دیدن مسجد رستم پاشا آن را به نوعی مینیاتوری از مسجد آبی می دانند. چرا که در جای جای این مسجد از ایوان گرفته تا محراب از کاشی های آبی با نقش گل و گیه استفاده شده است. مسجدی که به نام رستم پاشا وزیر اعظم دربار شاه سلیمان عثمانی و همسر خرم سلطان ساخته شده است. شخصیتی که در سریال ترکیه ای صد سال عالی یا محتشم یوزیل نیز به خوبی به تصویر کشیده شده است. به هر حال این مسجد زیبا نیز میراثی به یادگار مانده از عصر حاکمیت عثمانیان بر ترکیه است و حالا نام آن را می توان در لیست مقاصد توریستی شهر استانبول مشاهده کرد.

مسجد رستم پاشا؛ مسجد آبی کوچک در ترکیه

جاذبه های توریستی اطراف مسجد رستم پاشا

بازدید از مسجد رستم پاشا بدون هزینه ورودی است و در ضمن امکان عکاسی نیز برای بازدیدکنندگان از این مسجد فراهم است. کلا مدت زمان پیشنهادی نیز برای بازدید از مسجد رستم پاشا در حدود 1 ساعت است. پس از اتمام بازدید از مسجد مذکور می توان برای دیدن جاذبه های نزدیک به آن هم برنامه ریزی کرد. لازم به یادآوری است که در شعاع حدود 6 مایلی از همین مسجد حدود 69 جاذبه وجود دارد که برخی از آنها شامل:

  • توریسم آلیش وریش مرکزی
  • مسجد فاتیح
  • مسجد ایا صوفیه
  • کاخ توپکاپی
  • مسجد آبی
  • منطقه سلطان آحمت
  • کاخ دولما باغچه
  • تنگه بسفر
  • برج گالاتا
  • پارک گلخانه
  • مسجد ایوب سلطان و غیره

جاذبه های توریستی اطراف مسجد رستم پاشا

شرایط بازدید از مسجد رستم پاشا ترکیه

مسجد رستم پاشا نیز مثل اغلب مساجد موجود در سطح شهر استانبول معمولا از ساعت 10 صبح تا 6 عصر باز است. ضمنا چه مسلمان و چه غیرمسلمان نی می تواند ار این مسجد دیدن کند. منتها قبل از ورود به مسجد رستم پاشا بایستی چند مورد را رعایت کرد. مورد اول پوشیدن لباس مناسب و نیز پوشیدن روسری توسط خانم هاست. مورد بعدی درآوردن کفش قبل از ورود به مسجد رستم پاشاست . نهایتا مورد سوم نیز رعایت سکوت در هنگام ورود به این مکان مقدس است. به گردشگران توصیه می شود بازدیدشان از مسجد رستم پاشا را به هنگام اقامه نمازهای روزانه موکول نکنند.

بازدید از مسجد رستم پاشا ترکیه

ترکیه Turkiye همچنان از محبوب ترین مقاصد توریستی ایرانیان محسوب می شود و همه ساله هزاران گردشگر ایرانی برای تفریح و سرگرمی و گذران تعطیلات به این کشور دوست داشتنی سفر می کنند. اگر شما هم مایل هستید امسال به ترکیه سفر کنید، پس لازم است بدانید که مجموعه سفیران سروش سعادت خدمات گردشگری مختلفی به متقاضیان ارایه می کند که از آنجمله می توان به رزرو بلیط هواپیما و رزرو بهترین هتل ها برای مسافران ترکیه 2024 اشاره کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *