بلغارستان

غار لدنیکا در بلغارستان

غار لدنیکا در بلغارستان

غار لدنیکا در بلغارستان همانند همه غارهای کشور بلغارستان دارای جاذبه های متفاوتی است. غاری که در ابتدای قرن 20- ام کشف شده و از سال 1961 میلادی نیز به روی بازدیدکنندگان باز است. این غار دارای اتاق ها یا گالری های بسیار زیبایی از تشکیلات کارستی مثل استالاگمیت و استالکتیت می باشد. کل طول این غار در حدود 300 و شامل 10 تالار مجزاست. اما از بین این 10 تالار 3 تالار بسیار معروف و پر بازدید می باشد که آنها شامل تالار کنسرت، تالار سفید و معبد بزرگ می باشد. ضمنا بازدید از این غار و شگفتی های آن فقط از طریق همراهی با تور غار لدنیکا میسر است. ما را در سایت سفیران سفر دنبال کنید تا با یکی از شگفت انگیزترین غارهای کشور بلغارستان و حتی اروپا آشنا شوید.

موقعیت جغرافیایی غار لدنیکا در بلغارستان

غار لدنیکا Lednika Cave یکی از غارهای شگفت انگیز و بسیار زیبا در کشور بلغارستان است. در زبان بلغاری لدنیکا به معنای یخ است! این غار کارستی در فاصله حدود 16 کیلومتری از شهر وراستا در قلمرو پارک طبیعی ورچانسکی بالکان قرار دارد. این غار در ارتفاع 830 متری بالاتر از سطح دریا در بخش شمال غربی استرشرسکی کوهستان وراستا قرار دارد. در ضمن دسترسی به این غار از طریق یک جاده آسفالته اما پر پیچ و خم آنهم از شهر وراستا امکان پذیر است. تصویری از داخل غار لدنیکا را در زیر مشاهده می کنید:

تصویری از داخل غار لدنیکا

تاریخچه کشف غار لدنیکا بلغارستان

همان طوری که در ابتدای بحث نیز گفته شد، غار لدنیکا از سال 1961 میلادی به روی بازدیدکنندگان باز است. در سال 2005 نیز زیرساخت های این غار کلا نوسازی شد. از نکات جالب توجه دیگر درباره غار لدنیکا اینکه این غار زیستگاه حدود 53 گونه موجود زنده می باشد که از بین آنها می توان به حشره بیزار از نور اشاره کرد. این حشره طوری با تاریکی غار لدنیکا سازگار شده که اگر آن را به طرف نور ببرید می میرد!

تاریخچه کشف غار لدنیکا

اما درباره تاریخچه تشکیل تین غار نیز بهتر است بدانید که تشکیلات سنگ آهک در این غار به دوره پلیوسن برمی گردد. اما نام غار لدنیکا برآمده از استالاگمیت ها، استالاکتیت ها و ستون های یخی است که در طی فصل زمستان در ابتدای غار نزدیک ورودی آن تشکیل می شود. همچنین در داخل این غار یک دریاچه کم عمق و کوچکی نیز وجود دارد که بر طبق عقیده ای پر از آرزوی هر کسی است که دستش را به داخل آن ببرد.

غار لدنیکا؛ لندمارک طبیعی در بلغارستان

پس از تصویب لایحه ای توسط شورای وزاری دولت بلغارستان در 28 نوامبر سال 1960 میلادی، غار لدنیکا به عنوان یک لندمارک طبیعی اعلام شد. در ادامه نیز در لیست مناطق و قلمروهای تحت حفاظت کشور بلغارستان قرار گرفت. بر این اساس جمع آوری یا تخریب حیات جانوری این غار، نوشتن یادگاری و یا نقاشی بر روی دیوار آن و نیز وارد کردن مشعل یا منبع نوری دود زا و یا هر گونه فعالیتی که باعث اختلال یا تخریب این غار شود ممنوع است. از این گذشته بد نیست بدنید که این غار به لیست 100 جاذبه توریستی ملی بلغارستان نیز وارد شده است.

غار لدنیکا؛ لندمارک طبیعی در بلغارستان

تور راهنمای غار لدنیکا در بلغارستان

تور راهنمای غار لدنیکا در حدود یک ساعتی طول می کشد و مسیر پیاده روی شامل 350 متر از گالری های غار می باشد. این پیاده رویاز تالاری به نام تالار آنته روم (پایین ترین بخش غار) شروع می شود که در این تالار مجسمه های یخی شکل گرفته و اصولا نام غار نیز بدین خاطر انتخاب شده است. پس از ورود به آنته روم نیز بازدیدکنندگان از گذرگاه پایینی به نام پلازنیاتا عبور کرده و به تالار گرد کوچکی می رسند.

تور راهنمای غار لدنیکا در بلغارستان

از اینجا به بعد هم برای رسیدن به تالار کنسرت فقط یک راه خیلی باریکی وجود دارد که در پیش روی بازدیدکنندگان قرار دارد.جالب است بدانید که هر ساله در طی روز بوتف یعنی از 24 می تا 2 جوئن کنسرتی در این تالار برگزار می شود. اما روز بوتف روزی متعلق به شاعر و انقلابی موسوم به هریستو بوتف (1876- 1848) می باشد که زندگی و عمر خودش را صرف مبارزه برای آزادی کشور بلغارستان از چنگ استعمار عثمانی کرد. در همین تالار است که گردشگران می توانند تشکیلات آهکی جذاب و تماشایی مثل سانتا کلوز، سر غول، خانه بابا یاگا و غیره را مشاهده کنند. بنابراین گردشگران با یک برنامه زمانبندی دقیق می توانند هم در کنسرت روز بوتف در تالار کنسرت غار لدنیکا حاضر شوند و هم اینکه از تماشای گاری تشکیلات آهکی این غار لذت ببرند.

پس از تالار کنسرت نیز گردشگران از طریق عبور از یک مسیر باریک و چندین پل و نیز گذشتن از کریدوری به نام پرده ها نهایتا به تالار سفید می رسند و در این تالار نیز می توانند از تشکیلات کارستی مختلف مثل استالاگمیت و استالکتیت ها دیدن کنند.

نحوه دسترسی به غار لدنیکا در بلغارستان

نحوه دسترسی به غار لدنیکا در بلغارستان؟

غار لدنیکا در حدود 16 کیلومتری از شهر وراستا قرار دارد و در کل شهر وراستا نیز تابلوهای راهنمای بزرگی وجود دارد که گردشگرن را به سمت غار لدنیکا راهنمایی می کنند. در واقع یک جاده آسفالتی به این غار ختم می شود ولی از آنجایی که این جاده از دل کوهستان عبور می کند بنابراین جاده پر از پیچ و خم است. بالاخره در جلوی غار نیز برای پارک خودرو پارکینگ نیز وجود دارد. اما ساعت بازدید از غار لدنیکا بسته به فصل سال به صورت زیر متفاوت است:

  • ساعات کاری فصل تابستان: دوشنبه تا یکشنبه از ساعت 9 صبح تا 17 عصر (آخرین ورود ساعت 16)
  • ساعات کاری فصل زمستان: از دوشنبه ت یکشنبه از ساعت 9 صبح تا 16 بعد از ظهر (آخرین ورود ساعت 15)

لازم به ذکر است که ورود به غار لدنیکا تنها همراه با یک راهنما امکان پذیر است. برای دریافت اطلاعات کاربردی در خصوص بهترین مقاصد توریستی جهان و شرایط سفر به این مقاصد گردشگری می توانید با ما در مجموعه سفیران سروش سعادت همراه باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *