اسپانیا

سواحل صخره ای فلایش در اسپانیا

سواحل صخره ای فلایش در اسپانیا

سواحل صخره ای فلایش در اسپانیا از منحصر بفردترین سواحل این کشور مخصوصا برای طبیعت دوستان و طرفداران اکو توریسم محسوب می شود. چرا که این سواحل با جاذبه شگفت انگیز خود یعنی تشکیلات سنگی متورق در بین گردشگران خارجی معروف هستند. به این تشکیلات سنگی تشکیلات فلایش یا ورقه ورقه گفته می شود که قدمت تشکیل آنها به بیش از 60 میلیون سال پیش برمی گردد. در واقع عاملی اصلی ایجاد این تشکیلات سنگی نیز فرسایش آبی بر روی سنگ های رسوبی است.

در واقع سواحل صخره ای فلایش در شهری به نام زومایا واقع در شمال اسپانیا قرار دارد و به خاطر زیبایی های منحصر بفردش سالانه پذیرای هزاران گردشگر از سراسر جهان میباشد. گردشگرانی که فقط به خاطر دیدن فلایش ها یا همان تشکیلات سنگی عجیب رهسپار دیدن ژئوپارک سواحل صخره ای فلایش می شوند. شگفتی های طبیعت تمامی ندارد و اگر شما هم مایل به اطلاع از دیگر جاذبه های طبیعی شگفت انگیز در جهان هستید پس حتما با مجموعه سفیران سفر همراه باشید.

طولانی ترین لایه های سنگی جهان در سواحل فلایش

یکی از نکات دیدنی و پربازدید کشور اسپانیا در شهری به نام شهر زومایا قرار دارد و آن سواحل صخره ای فلایش یا Flyssch rock beach می باشد. در واقع فلایش نیز به سنگ های رسوبی متورق و لایه لایه ای گفته می شود که قدمت تشکیل آنها به میلیون ها سال قبل برمی گردد. از سوی دیگر عامل تغییرات اقلیمی و بالتبع دخالت فرسایش آبی در تشکیل چنین پدیده زیبایی بی تاثیر نبوده است. در زیر تصویری زیبا از سواحل صخره ای فلایش در اسپانیا را مشاهده می کنید:

تصویری زیبا از سواحل صخره ای فلایش در اسپانیا

بهترین جا برای دیدن این تشکیلات سنگی نیز سواحل ایتزورون و سانتیاگو در کنار شهر زومایا می باشد. چرا که این سواحل میزبان طولانی ترین لایه های سنگی پیوسته در جهان به نام فلایش هستند. این فلایش در زومایا یافت شده و به نظر محققان قدمت تشکیل آنها به یک دوره بیش از 100 میلیون ساله برمی گردد. نماهای مختلفی از شهر زومایا و سواحل صخره ای فلایش را در زیر مشاهده می کنید:

شهر زومایا و سواحل صخره ای فلایش

مشخصات توریستی سواحل صخره ای فلایش در اسپانیا

همان گونه که در مطالب قبلی هم بیان شد، فلایش لایه های سنگی است که در اثر عوامل فرسایش آبی و بادی در طی یک دوره زمانی بیش از 100 میلیون ساله تشکیل شده اند. اگر بخواهیم درباره نحوه تشکیل این پدیده زمین شناسی ریز شویم باید بگوییم که فلایش نتیجه یک پلاتفورم فرسایشی است که در آن لایه های نرم مثل رس و آهک به مرور فرسایش یافته اما لایه های سخت مثل سنگ آهک و سنگ رسوبی برجا مانده است. اما سواحل صخره ای فلایش در اسپانیا به صورت شرقی به غربی توسعه یافته و کلا به طول 8 کیلومتر به سمت شهرهای دبا و گتاریا گسترش یافته است. مجددا نمایی شگفت انگیز از سواحل صخره ای فلایش در اسپانیا را در زیر ملاحظه می کنید:

نمایی شگفت انگیز از سواحل صخره ای فلایش در اسپانیا

علاوه بر این تشکیلات سنگی، زومایا همچنین محل و خواستگاه برخی از فسیل های جانوران پیش از تاریخ نیز می باشد. یک لایه سنگی با قدمت کرتاسه و پالئوژن در ساحل ایتزورون یافت شده که نشان دهنده پایان دوره مزوزوییک و انقراض دایناسورها می باشد. همچنین در این لایه سنگی فسیل هایی از آمونیت ها و موجودات ما قبل تاریخ نیز یافت شده است! در کنار اهمیت ژنولوژیکی، زومایا یک مقصد توریستی معروفی برای ماجراجویانی است که علاقه مند انجام فعالیت های تفریحی زیر هستند:

  • موجسواری
  • غواصی اسکوبا
  • ماهیگیری زیر آب
  • تماشای پرندگان
  • کایاک سواری
  • بادی بوردینگ یا تخته سواری با بدن

مشخصات توریستی سواحل صخره ای فلایش در اسپانیا

سفر به ژئوپارک سواحل صخره ای فلایش در اسپانیا

در واقع فلایش Flysch به تشکیلات سنگی متشکل از لایه های مختلف سنگ سخت و نرم گفته می شود. این نام از کلمه آلمانی به معنای ورقه ورقه کردن گرفته شده چرا که در ابتداء به نظر می رسید که این سنگ های عجیب و غریب توسط صفحات گلی ایجاد می شد. اما بعدا مشخص شد که این تشکیلات سنگی شگفت انگیز محصول پدیده فرسایش آبی می باشد. در واقع میزان سختی مختلف لایه های سنگی به معنای مقاومت غیر یکسان این سنگ ها در برابر فرسایش می باشد و این امر باعض می شود تا لایه های سنگی شبیه صفحات متورق به نظر برسد. بهترین جا در اسپانیا برای دیدن این تشکیلات زمین شناسی نیز ساحل صخره ای فلایش بین زومایا و موتریکو می باشد. تصاویری زیبا از ساحل صخره ای فلایش و تشکیلات سنگی آن را در زیر می بینید:

ساحل صخره ای فلایش و تشکیلات سنگی آن

همچنین نمونه خوب از این پدیده زمین شناسی شگفت انگیز را می توان در نزدیکی بیلبائو و سن سباستین در ژئوپارکیا یا ژئوپارک ساحلی باسک پیدا کرد. پدیده ای که باعث آن شده تا ما ساحل سنگی فلایش را با عنوان ژئوپارک فلایش بشناسیم.

سفر به ژئوپارک سواحل صخره ای فلایش در اسپانیا

تور بازدید از سواحل صخره ای فلایش در اسپانیا

در حال حاضر بهترین روش برای بازدید از سواحل صخره ای فلایش در اسپانیا از طریق تور مسیر پیاده روی از زومایا تا موتریکو می باشد. مسیری که طول آن به 55 کیلومتر می رسد و شامل بازدید از تشکیلات سنگی فلایش و نیز روستاهای مختلف و آشنایی با فرهنگ و آداب و سنن مردمان این منطقه می باشد. روش دیگر برای بازدید از سواحل صخره ای فلایش و دیدن ساحل وحشی در این منطقه استفاده از قایق می باشد. برای این منظور نیز شما می توانید سفرتان را از زومایا یا دبا رزو کنید. کل این تور گردشگری شامل:

بازدید از فلایش زومایا و پایان عصر دایناسورها در ساحل آلگوری

بازدید از فلایش زومایا و پایان عصر دایناسورها در ساحل آلگوری

الوریاگا و ساکونتا با صخره ها و تنگه های بسیار دیدنی

الوریاگا و ساکونتا با صخره ها و تنگه های بسیار دیدنی

شهر دبا و فلایش سیاه

شهر دبا و فلایش سیاه

عزیزان برای دریافت اطلاعات کامل در خصوص انواع تورهای توریستی و گردشگری در اسپانیا، شرایط و هزینه های آنها و نیز چگونگی دریافت ویزای شنگن برای سفر به اسپانیا می توانند از مشاوره های تخصصی مجموعه سفیران سفر بهره مند شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *