ترکیه

تنگه بسفر ترکیه

تنگه بسفر ترکیه

تنگه بسفر ترکیه که اغلب از آن به عنوان تنگه استانبول نیز نامبرده می شود یک تنگه طبیعی است که در بخش شمال غربی ترکیه قرار دارد. تنگه ای که به عنوان تنگ ترین و شلوغ ترین تنگه جهان محسوب شده و از اهمیت بین المللی برخوردار است. در واقع این تنگه آبراهه ای است که دریای مرمره را به دریای سیاه وصل می کند و ترکیه ای ها به آن بغازایچی می گویند. جدا از اهمیت استراتژیکی این تنگه به خاطر چشم اندازهای بسیار جذاب و زیبا از شهر استانبول و نیز داشتن جاذبه های مختلف مثل پل های معلق و تونل های زیرزمینی بسیار مورد توجه گردشگران است. اگر مایلید تا با تنگه بسفر و جذابیت های گردشگری آن بیشتر آشنا شوید، پس توصیه می شود تا انتهای این مقاله با ما در سایت سفیران سفر همراه شوید.

حقایقی جالب درباره تنگه بسفر ترکیه

تنگه بسفر Bosphorus strait که در زبان ترکی به آن بغازایچی می گویند، تنگه طبیعی واقع در شمال غربی کشور ترکیه است که دریای سیاه را به دریای مرمره متصل می کند. جالب است بدانید که در دوره های باستان نیز دریای سیاه هیچ گونه خروجی نداشت و سطح آبش نیز پایین تر دریای اژه و دریای مرمره بود. طول این آبراه زیبا در حدود 31 کیلومتر و عرض آن نیز بین 730 تا 3300 متر متغیر است. ماکسیمم عمق این تنگه نیز به حدود 110 متر می رسد. این تنگه دارای نقش بسیار مهمی در دریانوردی بین المللی است چرا که روزانه صدها کشتی مسافری و باری و حتی نفت کش ها از این تنگه عبور می کنند.

حقایقی جالب درباره تنگه بسفر ترکیه

جالب است بدانید که این تنگه از شلوغ ترین آبراههای جهان نیز محسوب می شود به طوری که سالیانه حدود 48000 کشتی از آن عبور می کنند. که این رقم 3 تا 4 برابر بیشتر از ترافیک کانال سوئز و کانال پاناماست. با این همه شلوغی اما تنگه بسفر به دلیل عرض کمی که دارد، تردد در آن به سختی امکان پذیر است. بد نیست بدانید که تنگه بسفر یکی از مهمترین مسیرهای دریایی برای صادرات نفت از منطقه دریای خزر و روسیه نیز محسوب می شود.

حقایقی جالب درباره تنگه بسفر ترکیه

جاذبه های دیدنی تنگه بسفر چیست؟

هنگام تور تنگه بسفر بسیاری از بناهای عصر عثمانی که حالا جزء معروفترین جاذبه های شهر استانبول است را می توان در امتداد همین تنگه دید. از آنجمله می توان به برج گالاتا، گاخ دولما باغچه، اورتا کوی، قلعه روملی، بشیکتاش،ببک، بیکوز، ینی کوی، کانلیجا، کاخ یلدیز و غیره اشاره کرد.

جاذبه های دیدنی تنگه بسفر

از دیگر جاذبه های دیدنی در هنگام گشت و گذار در تنگه بسفر می توان به پل ها و تونل های آن اشاره کرد. پل های معلق از زیباترین و معروفترین جاذبه های تنگه بسفر است. جالب است بدانید که بر روی تنگه بسفر 3 پل معلق وجود دارد که دو قاره آسیا و اروپا را به هم وصل می کنند. اینها شامل پل بغازایچی به طول 1074 متر، پل سلطان محمد فاتح به طول 1090 متر و پل یاوز سلطان سلیم به طول 1408 متر است.

پل ها و تونل های تنگه بسفر

بسفر دارای دو تونل است که از زیر آن عبور می کند. تونل اول که تونل مرمره نامیده می شود که به طول 76.6 کیلومتر بین محلات اوسکودار و ینی کاپی قرار دارد. تونل دوم هم تونل اوراسیاست که بین محلات کازلی چشمه و گوزتپه قرار دارد.

جالب است بدانید که تنگه بسفر به دلیل اتصال دو دریای مرمره و سیاه به هم از بهترین نقاط برای ماهیگیری نیز محسوب می شود. پس دیدن کشتی های ماهیگیری در این تنگه نیز از دیگر جاذبه های آن محسوب می شود.

بازدید از تنگه بسفر ترکیه

شرایط بازدید از تنگه بسفر ترکیه

بازدید از تنگه بسفر برای همگان آزاد است و ضمنا مدت زمان پیشنهادی به منظور بازدید از این جاذبه توریستی در ترکیه نیز بین 1 تا 2 ساعت است. بهترین راه برای سفر به تنگه بسفر این است که خودتان را به اسکله های استانبول برسانید و در آنجا تور راهنمای بسفر را رزرو کنید. در قالب این تورها می توانید از تنگه بسیار دیدنی بسفر، شاخ طلایی، پل اوراسیا، تونل سلطان محمد و نیز مناظر زیبا از کاخ توپکاپی، ایا صوفیه و دیگر جاذبه های توریستی استانبول دیدن کنید.

شرایط بازدید از تنگه بسفر ترکیه

معرفی تورهای تنگه بسفر ترکیه

تنها روش ممکن برای گشت و گذار در تنگه بسفر و لذت بردن از جاذبه های آن، همراهی با تورهای راهنماست. تورهایی که معمولا با کشتی های توریستی در اسکله های استانبول انجام می شود. تورهای راهنمای تنگه بسفر هم به صورت گروهی و هم خصوصی برگزار شده و از معروفترین آنها می توان به تورهای زیر اشاره کرد:

تور راهنمای یک روزه تنگه بسفر و دریای سیاه از استانبول به همراه ناهار: این تور از انواع تورهای قایقی بوده و به علاقه مندان گردش در تنگه بسفر توصیه می شود. معمولا هزینه رزرو این تور راهنما نیز از $95.91 (دلار) شروع می شود.

تور راهنمای یک روزه تنگه بسفر و دریای سیاه از استانبول

See Bosphorus Stops 1+2 (آسیا+ اروپا): این تور از جمله تورهای معروف تنگه بسفر محسوب می شود و هزینه رزرو آن نیز از $162.06 (دلار) برای هر نفر شروع می شود.

See Bosphorus Stops 1+2

تور غروب آفتاب عصرگاهی در استانبول: یک تور قایقی بسیار جذاب مخصوصا برای خانواده ها که هزینه رزرو آن نیز از $26.94 (دلار) شروع می شود.

تور غروب آفتاب عصرگاهی در استانبول

تور شبانه و شام بسفر از استانبول: این تور راهنما مخصوص شکم گردهاست. که زیبایی های تنگه بسفر را با طعم خوش غذاهای محلی ترکیه ای ترکیب کرده و نهایت لذت را ببرند. این تور نیز با هزینه $37.34 (دلار) قابل رزرو است.

تور شبانه و شام بسفر از استانبول

تور منظره بینی بسفر: توری مهیج برای دیدن مکان های توریستی تنگه بسفر که هزینه رزرو آن نیز از $19.40 (دلار) شروع می شود.

تور منظره بینی بسفر

در صورت نیاز به مشاوره تخصصی سفر و یا تمایل به استفاده از خدمات مسافرتی حتما با ما در مجموعه سفیران سروش سعادت در تماس باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *